Olam fórum

Fórum o judaismu a židovství.
Právě je pát listopad 24, 2017 10:13 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: K článku Klamání veřejnosti
PříspěvekNapsal: sob leden 09, 2010 12:18 pm 
Offline

Registrován: sob leden 09, 2010 11:44 am
Příspěvky: 5
Bydliště: Zlín
Náhodou jsem se dostal k velmi fundovanému článku J. Richtera, a tak si dovoluji poslat své připomínky:

Ad " Velerada vynáší rozsudek trestu smrti (Ma­rek 14,64)"
PD: Myslím, že výrok " je hoden smrti" nelze považovat za vynesení rozsudku, protože Velerada na to neměla právo, podle tehdy platného nařízení. Spíše je to trestní oznámení podané nejvyššímu soudci Judska, Pilátovi. Tím si také vysvětluji to, že toto přelíčení nemělo všechny náležitosti soudního jednání.
Rozsudek měl jako povinnost podle římského práva vynést Pilát, což ovšem proběhlo tak, že nejdříve pronesl větu:" Já na něm vinu nenalézám"Jan 19,6. Tomu lze rozumět jako rozhodnutí " NEVINEN ". Vzápětí se ovšem Pilát podle tehdejšího zvyku obrací na shromážděný lid s otázkou, koho jim má propustit, zda Ježíše nebo Barabáše, čímž ovšem Ježíše nenápadně ale fakticky zařadil mezi již odsouzené zločince, přičemž Ježíše na první pohled velkoryse nabídl k propuštění.
Své otázky však dával latinsky, hebrejsky neuměl. Nejlépe mu tedy museli rozumět římští vojáci. A z nastalého křiku si mohl vybrat to, co se mu hodilo.

A dále cituji z článku: Matouš 27,25: "A všechen lid mu odpověděl: "Krev jeho na nás a na naše děti!"
Tato slova se stala vítanou záminkou pro různé pogromy a pronásledování židovského obyvatelstva.
Zněl však tento výrok opravdu tak, jak nám ho zachytili evangelisté?

PD: Tuto větu uvádí pouze Matouš, žádný jiný evangelista.
Osobně si myslím, že to je spíš literární dílo než pokřik davu, a tudíž je
vymyšlená, protože mám tyto zkušenosti:
Často vidíme v televizi záběry davových scén, kdy rozvášněný dav řádí
v ulicích nebo fotbalových hřištích. Někdy se ptám, zda tito lidé si v tom
okamžiku vůbec uvědomují, že by mohli být za toto své jednání nést zodpovědnost. Jsou přece natáčeni televizními i policejními kamerami a sledováni stovkami svědků i obrněných policistů, kteří jim jejich trestuhodné činy mohou dokázat.
Odpověď je však jednoznačná: neuvědomují, jsou plně zaujati tím, co právě dělají. Myslím, že toto mi potvrdí každý psycholog.
Také si vzpomínám, že když jsem kdysi za mlada chodil na hokej, diváci někdy v okamžicích největšího hněvu na soupeře křičeli „ Bijte je, bijte je!“ nebo na sudího:" Sudce ven!" Avšak na žádné hlubší úvahy se dav nikdy nedá nalákat, ani je nevymyslí. Pokud někdo vymyslil složitější poznámku nebo nadávku, dav se jí zasmál, když byla vtipná a to bylo vše.
Na druhé straně máme v bibli popsánu podobnou davovou scénu, kterou ev. Matouš popisuje takto: Mt 27,22-25:
"Pilát jim řekl: "Co tedy mám učinit s Ježíšem zvaným Mesiáš?" Všichni volali:
"Ukřižovat!" Namítl jim: "Čeho se vlastně dopustil?" Ale oni ještě víc křičeli:
"Ukřižovat!" Když Pilát viděl, že nic nepořídí, ale že pozdvižení je čím dál
větší, omyl si ruce před očima zástupu a pravil: "Já nejsem vinen krví toho
člověka; to je vaše věc." A všechen lid mu odpověděl: "Krev jeho na nás a na naše děti!"
PD: Co vlastně přesně znamená tato složitá věta?
Zkusme zjistit, zda se něco podobného v Bibli již nevyskytuje, abychom to mohli porovnat.
Je to např. 2.kniha Samuelova, 1,16:
" David se zeptal mládence, který mu to oznámil: "Odkud jsi?" On řekl: "Jsem syn Amálekovského bezdomovce." David se na něj rozkřikl: "Jak to, že ses nebál vztáhnout ruku a zahubit Hospodinova pomazaného?" David zavolal jednoho z družiny a poručil: "Přistup a sraz ho!" A on ho ubil k smrti. David mu totiž řekl: "krev, kterou jsi prolil, ať padne na tvou hlavu. Tvá ústa tě usvědčila, když jsi řekl: 'Já jsem ubil Hospodinova pomazaného."
Popisovaná událost je velmi podobná té velikonoční. Někdo vztáhl ruku a zabil Hospodinova pomazaného ( Saula). Král David mu pak za to uděluje trest smrti s patřičným zdůvodněním.
Potom tedy výrok „Krev jeho na nás“ by měl znamenat, že trest za jeho smrt ať padne na nás.
Jak je ale možné, že v tomto případě si dav nejenže uvědomuje svůj zločin, když posílá na smrt nevinného člověka, ale současně se dožaduje svého potrestání a navíc ještě potrestání svých dětí, tedy příštích generací, které s tím pochopitelně nemají nic společného? Myslím si, že toto z psychologického hlediska možné není. Je to tedy fantazie autorů nebo opisovačů tohoto evangelia.
Mnozí teologové namítnou, že tato věta pouze znamená něco jako "nechej to na nás, na naši zodpovědnost" Ale proč tam jsou ty děti? A o té zodpovědnosti davu jsem už psal.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Pilátův soud
PříspěvekNapsal: úte červenec 06, 2010 7:01 pm 
Offline

Registrován: sob leden 09, 2010 11:44 am
Příspěvky: 5
Bydliště: Zlín
Ještě bych si dovolil toto upřesnění a doplnění:
Když studujeme evangelia i jiné historické prameny, vidíme, že evangelia nejsou objektivní, protože až příliš nekriticky zdůrazňují, že křesťanství není
proti světské moci, tedy proti Římanům. Pilát se zde jeví téměř jako lidumil, kterým ovšem nebyl, přičemž se dal na stranu křesťanů lstí, kterou oni
neprohlédli. Jeho záměr ukřižovat Krista byl jednoznačný od samého počátku, uměl to ale perfekteně zamaskovat. Něco jiného říkal a něco jiného konal.
A miliardy lidí mu uvěřily.

Tímto způsobem se mu podařilo postavit Židy a židokřesťany proti sobě podle římské zásady rozděl a panuj, přičemž z toho vychází jako vítěz.
Takto Pilátův soud popisuje Matoušovo evangelium:

Ježíš před Pilátem, Mt 27, 11 :

" A Ježíš byl postaven před vladaře. Vladař mu položil otázku: „Ty jsi král Židů?“ Ježíš odpověděl: „Ty sám to říkáš.“
Na žaloby velekněží a starších nic neodpovídal.
Tu mu řekl Pilát: „Neslyšíš, co všechno proti tobě svědčí?“
On mu však neodpověděl ani na jedinou věc, takže se vladař velice divil.
O svátcích měl vladař ve zvyku propouštět zástupu jednoho vězně, kterého si přáli."

Zde je podstatné to, že soud nejvyššího soudce Judska nekončí vynesením rozsudku podle římského práva VINEN - NEVINEN, ale toto jednoduše Pilát přeskočí
a ihned přistupuje k vyhlášení amnestie, což bylo lidové hlasování, které se však týkalo už odsouzených. Tím tedy Pilát nenápadně Ježíše
zařadil mezi odsouzené ,tedy vinné.
To, že tento postup nebyl obvyklý, dokládá i samotný Ježíš, když učedníky varuje před touto Pilátovou taktikou: Lk 22, 37

"Pravím vám, že se na mně musí naplnit to, co je psáno: ‚Byl započten mezi zločince.‘ Neboť to, co se na mne vztahuje, dochází svého cíle.“

A zde můžeme vidět pokrytectví Pilátovo, který Ježíše napřed zařazuje mezi vinné, a pak si obřadně myje ruce. Mt 27, 23 :

Namítl jim: „Čeho se vlastně dopustil?“ Ale oni ještě víc křičeli: „Ukřižovat!“
Když Pilát viděl, že nic nepořídí, ale že pozdvižení je čím dál větší, omyl si ruce před očima zástupu a pravil: „Já nejsem vinen krví toho člověka; je to
vaše věc.“

Tedy divadlo, přičemž udivuje, jak málo křesťanů to chápe.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte říjen 05, 2010 3:08 pm 
Offline

Registrován: úte říjen 05, 2010 2:59 pm
Příspěvky: 25
Zajímalo by mě, jestli jste někdy aspoň ve skrytu duše připustili, že právě proto, jak je v evangeliích popsáno, se představitelé židovské obce chovali proti zákonu, proto je Bůh takto potrestal, protože ne jen, že odmítli jeho Syna, Krista Ježíše, ale ještě ze sobeckých a mocenských důvodů, jim nevadilo, že překračují Zákon? Čeho se báli, toho, že se lidem uleví a přišlo by Boží království? Ne, jim šlo o jejich "korýtka", tak jednali jak jednali. Že se Vám to nemusí líbit OK, ale jestli zpochybňujete tzv. NZ tak potom musíte zpochybňovat i tzv. SZ i s Vaší Tórou, ne? Přeci v obou případech psali lidé vedeni Duchem.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: K článku Klamání veřejnosti
PříspěvekNapsal: stř březen 30, 2011 10:00 pm 
Offline

Registrován: sob leden 09, 2010 11:44 am
Příspěvky: 5
Bydliště: Zlín
Myslím, že "takto" Bůh nikoho netrestá. A jestli mlčel k mnoha genocidám, které se v dějinách staly, pak právě teď mlčí ke genocidě křesťanů, která v některých zemích nyní probíhá..
A čeho se báli představitelé židovské obce? Určitě toho, že kdyby Pilát nechal Ježíšově působení volný průběh, pak by si většina Izraelitů mohla myslet, že je to proto, že na něho nemá, a rozhodně by to vedlo k protiřímskému povstání, protože to boží království, které Ježíš hlásal si rozhodně nepředstavovali pod římskou nadvládou. Jenže z vojenského hlediska byli naprosto bez šance, protože Římané byli profesionální válečníci. Proto ta Kaifášova slova " Ať raději zemře jeden člověk, než aby zahynul celý národ " jsou skutečně prorocká.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: K článku Klamání veřejnosti
PříspěvekNapsal: pát duben 15, 2011 2:53 pm 
Offline

Registrován: úte říjen 05, 2010 2:59 pm
Příspěvky: 25
Citace:
" Ať raději zemře jeden člověk, než aby zahynul celý národ " jsou skutečně prorocká.
Přesto aniž by za to mohl Kristus Ježíš, se Židé sami zasloužili o to, že v 70. roce přitáhl Titus a uděl co udělal, neníliš pravda, že?

Proto si myslím, že operovat tím, že kdyby Pilát nesvolil na popravu Krista, by nastala revoluce proti Římu, je přinejmenším naivní. Vzpoury byly jak před Kristem tak i po něm a Kristus netvrdil, že jeho království je z tohoto světa a že v době kdy byl na zemi, se ujme kralování. Že si to mohli někteří vážení Židé té doby myslet, byl jejich problém, protože nepochopili službu a úlohu Krista, když byl na zemi, tož tak!


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: K článku Klamání veřejnosti
PříspěvekNapsal: úte duben 19, 2011 1:47 pm 
Offline

Registrován: sob leden 09, 2010 11:44 am
Příspěvky: 5
Bydliště: Zlín
Myslím, že evangelia je třeba číst s ohledem na to, kdy byla napsána, tedy za vlády Římanů. Proto se autoři pro jistotu snažili vylíčit je v lepších barvách, než skutečně byli. Piláta popisují jako lidumila a slabocha, ale podle jiných pramenů to byl arogantní a svévolný despota. Přitom soud podle římského práva nebyl lidovým hlasováním, o vině či nevině rozhodoval soudce, nikoli lid. Pilát když zjistil, jakou hrůzu má z Ježíše Velerada, postavil se do role jeho obhájce, ale namísto vynesení rozsudku vinen - nevinen, vyhlašuje amnestii, která se však týkala již právoplatně odsouzených, tedy vinných. Když pak říká, že na něm vinu nenalézá, pak ho neměl zařazovat mezi odsouzené zločince, je to evidentní podvod, něco jiného říkal, ale něco úplně jiného konal. Toto všechno známe z totality, kdy vládcové se také snažili vypadat jako lidumilové a přitom likvidovali i ty lidi, kteří proti nim vůbec nebojovali.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: K článku Klamání veřejnosti
PříspěvekNapsal: čtv říjen 09, 2014 10:12 am 
Offline

Registrován: čtv říjen 09, 2014 10:00 am
Příspěvky: 3
Preventivní likvidace těch, o kterých si tyran myslí, že by proti němu jednou bojovat mohli, to je denní chléb tyranie :(

_________________
Eunuši měli dříve velkou moc.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz